Alkoholvanor på tapeten.

Har läst och hört massor om det här på radion idag.
Jag kan inte förstå hela uppståndelsen till detta ramaskri!

Svenska dagbladet -
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3477947.svd

Där står det om detta fenomen.
"Mellan åren 2004 och 2008 ökade "riskbruket" hos hela gruppen kraftigt och för de 25-29-åriga männen var det nästan en fördubbling, från sju till 13 procent av dem."

Jag är en av dessa män, riskbruket som det så fint kallas menas att man dricker minst 13-14 starköl under en veckas tid.
Jag ska inte gå in på hur mycket jag dricker, men det överstiger den gränsen med flera 100%.
Jag anser mig inte ha ett missbruk, har heller inga som helst tankar över att jag konsumerar förmycket heller.
Dom flesta av mina vänner ligger oxå i samma nivå som mig.
Jag anser inte att dom heller har tecken till alkoholism.
Hur många ligger inte i riskbrukszonen?!
Jag vet inte om det bara är vi som har ett konstigt gentemot alkoholen, och lyckas överkonsumera den vecka efter vecka.
Varför dricks det så mycket alkohol då?
Jag vet inte, det livar upp helgen från vardagen kanske.
Alkohol är en del av den svenska kulturen.
Se bara på alla högtider, såsom midsommar, jul, påsk. Ja semester kan väl nästan oxå anses som högtid för många svennebananer!
Det är snaps, det är jul och påsköl, champagne, baginbox. Ja det är allt man tar sig för..
Man umgås med vänner över ett par(?) öl. Man går ut på krogen, dansar och har kul med alkohol.
Jag skulle kunna vara nykter ett år, men det är inget jag tänker göra eftersom jag mår inte dåligt av alkoholen
Jag kan hålla detta på en nivå som fungerar..
Visst det kostar en stor mängd pengar, men jag väljer att lägga dom på det eftersom det roar mig förtillfället.
Tragisk? Ja, kanske. Men det är mitt val just nu!
Jag är singel, vilket kanske inte undgått en människa som läst denna blogg. Eller detta inlägg heller.
Såklart jag inte skulle dricka på samma sätt i ett förhållande, då har man fler saker för sig en krogbesök en helg..
Men nu är det som det är.
Och jag trivs.

/Emil, snart alkoholist om forskarna får bestämma..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0